آیا میدانید که رشد جمعیت در آلمان سالهاست که یک رشد منفی است؟

 

 

کشور آلمان تشکیل شده از 16 ایالت است که هر کدام از آنها نیز دارای قوانین خاص خود هستند. 
شاید قبلا هم این به گوش شما خورده باشد، در سال 1990 کشورهای آلمان شرقی و آلمان غربی مجدد به هم پیوستند که در آن زمان جمعیت کشور آلمان شرقی حدود 16 میلیون نفر بود.با اینکه آلمان شرقی پیشرفت های چشمگیری در زمینه ی استانداردهای زندگی داشت اما از جهت توسعه ی اقتصادی پیشرفت چندانی نداشت. بعلاوه آلودگی بیش از حد به دلیل وجود کارخانجات صنعتی در محدوده ی شرق آلمان باعث مهاجرت افراد از شرق به غرب برای داشتن کیفیت بهتر زندگی در آلمان شد؛ در سال 1990 جمعیتی حدود یک میلیون و هفتصد هزار نفر آلمان شرقی را به مقصد غرب ترک کردند.
هم اکنون آلمان یکی از سالخورده ترین جمعیت های جهان را در اختیار دارد. همچنین بزرگترین اقتصاد اروپا در سال گذشته میلادی و بیشترین نرخ مرگ و میر از سال ۱۹۷۲ به این طرف را تجربه کرده است.جمعیت سالخورده آلمان بی تردید سیستم بازنشستگی این کشور را تحت فشار قرار داده و نگرانی‌های زیادی برای مقامات دولتی ایجاد کرده است.

 

در تصویری که مشاهده میکنید آمار تولد و مرگ در آلمان از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ ثبت گردیده. قابل توجه که میزان مرگ هر سال از تولد بیشتر بوده و به این ترتیب رشد جمعیت در آلمان یک رشد منفی است. 
عواقب چنین تحولی از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و … کم نیست.
در این لینک میتوانید رشد جمعیت آلمان از ۱۹۵۰ تا ۲۰۶۰ را ببینید! 
https://service.destatis.de/bevoelkerungspyramide/

 

به گزارش اداره فدرال آمار آلمان که روز جمعه 27 دی سال 99 (17 ژانویه سال 2020) منتشر شد، رشد جمعیت این کشور با افزایش 200 هزار نفری در سال 2019 میلادی، به کمترین میزان رشد خود در سال های اخیر رسیده است. بنا بر تخمین این اداره، در سال 2019 در آلمان بین 770 تا 790 هزار مورد تولد انجام شده است بین 920 تا 940 هزار نفر نیز فوتی وجود داشته است. این آمار نشان میدهد که جمعیت آلمان در سال 2019 با رشد منفی همراه بوده است. اما آنچه که باعث افزایش رشد جمعیت شده ورود 300 تا 350 هزار مهاجر به آلمان از کشورهای مختلف بوده است.

این در حالی است که آخرین نظرسنجی‌ها از مردم آلمان نشان می‌دهد که یکی از بزرگترین دغدغه آنها، مبارزه با مهاجرت گسترده خارجی‌ها به این کشور است.

بر اساس تخمین گزارش اداره فدرال آمار، اقتصاد آلمان برای رشد و پایداری به نیروی کار مهاجر بیشتری نیازمند است. پیش بینی این اداره این است که تا سال 2035 بین چهار تا شش میلیون نفر از نیروی کار در این کشور کاسته خواهد شد.

طبق این گزارش جمعیت کل آلمان در حال حاضر 83 میلیون و 200 هزار نفر در سال 2019 که بالاترین میزان در سال های اخیر است.