Thüringen

 
Locator_map_Thuringia_in_Germany.svg

تاریخچه

یکی از ایالت های جدید آلمان تورینگن (به آلمانی: Thüringen) میباشد این ایالت هم از نظر فرهنگی و هم از لحاظ تاریخی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.به همین دلیل هر ساله، 100 هزار گردشگر را از گوشه و کنار جهان به سمت خود جلب میکند. همچنین، مرکز تکنولوژی جدید نورشناسی نیز هست. تراکم جمعیت در این ایالت چندان زیاد نیست.حدود 1.9درصد از جمعیت این ایالت را غیر آلمانی ها تشکیل میدهند. پایتخت این ایالت شهر ارفورت میباشد.
تورینگن در مرکز آلمان واقع شده است. این ایالت با ایالت های: بایرن،هسن،زاکسن پایین و زاکسن آن هالت همسایه است.پس از جنگ جهانی دوم، تورینگن در آلمان تحت اشغال اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت و مرزهای آن به هم پیوسته شد.
تورینگن بخشی از جمهوری دموکراتیک آلمان در سال 1947 بود، اما در سال 1952 در جریان اصلاحات اداری حل شد و قلمرو آن به مناطق ارفورت، سول و گرا تقسیم شد. تورینگن در سال 1990 پس از پیوستن آلمان، با مرزهای کمی متفاوت، مجددا تاسیس شد و به یکی از ایالت های فدرال جدید آلمان تبدیل شد.
یکی از شهرهای این ایالت، وایمار زادگاه دو شاعر معروف آلمان، یوهان وولفگانگ فن گوته (Johann Wolfgang von Goethe) و فریدریش شیلر (Friedrich Schiller) است.
شهرهای مهم این ایالت ارفورت، ینا و گرا میباشد.
تورینگن

صنعت

کشاورزی و جنگلداری در دهه های گذشته اهمیت زیادی یافته است و اهمیت بیشتری نسبت به دیگر مناطق آلمان، به ویژه در مناطق روستایی دارند. 54٪ از قلمرو تورینگین در استفاده ی کشاورزی است حوضه های حاصل خیز این ایالت برای کشت غلات و حبوبات،سبزیجات و محصولات انرژی زا مناسب هستند.
محصولات مهم عبارتند از میوه ها که شامل: سیب، توت ها و آلو می شوند،سبزیجات که شامل: کلم، سیب زمینی، پیاز و مارچوبه هستند و در بخش غلات شامل: ذرت، گندم و جو می باشد. تامین انرژی سنتی توریژی، زغال سنگی است که در منطقه لایپزیگ از معادن استخراج می شود. از سال 2000، به دلیل اهمیت زیست محیطی احتراق کاهش یافته و انرژی های تجدید پذیر جای آن را گرفته است .
مهم ترین شکل های انرژی های تجدید پذیر عبارتند از: باد، بیومس، انرژی خورشیدی و هیدروالکتریک.
تامین آب توسط سدها بزرگ، مانند سد لایبیس لیچت صورت می گیرد.شناخته شده ترین مراکز صنعتی این ایالت عبارتند از: ینا(مرکز وسایل اپتیکی)، Eisenach (آیزناک) مکانی که بی ام و تولید ماشینش را در دهه ۱۹۲۰ شروع کرد و پایه کارخانه اپل امروزی است. مهم ترین شعبه های صنعتی امروز این ایالت شامل مهندسی ،کار با فلز،تولید وسایل نقلیه و شرکت های غذایی است.
thuringennn farmers

طبیعت

یکی از زیباترین پارک ها، ههاینایش ناتسیونال در ایالت تورینگن آلمان است. این پارک چشم‌اندازی فوق‌العاده دارد. درختانش همه پوشیده از خزه هستند و نور خورشید از میان شاخه‌هایشان خودنمایی می‌کند. زمین این پارک پوشیده از گل‌های گوناگون و به‌خصوص لاله است و وجود همین گل‌ها پارک را رویایی‌تر و جذابتر کرده‌اند. اگر کمی درون پارک هاینایش ناتسیونال قدم زده و تامل کنید، تصور تِرول‌ها و پری‌های کوچکی که به این سو و آن سو می‌روند، جلوی چشمانتان ظاهر می‌شود.
همچنین پل کریما بروکه یا پل تاجران در شهر ارفورت، بر فراز بریت اشتورم (Breitstrom)، انشعاب رودخانه گیقا (Gera River) واقع شده است. دو طرف این پل به‌صورت متراکمی از خانه‌های نیمه‌چوبی پوشانده شده است و یک کوچه باریک نیز در مرکز آن قرار دارد.این خانه‌ها که هم‌اکنون توسط مغازه‌داران اجاره می‌شوند.
محصولاتی چون صنایع دستی و پارچه، سرامیک‌های با دست رنگ‌آمیزی شده، بلورهای دست‌ساز، جواهرات، منبت‌کاری‌های چوبی و کالاهای آنتیک را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند. روی این پل، چندین کافه و
غذاخوری نیز وجود دارند که به شما غذاهای مخصوص لذیذ تورینگنی را پیشنهاد می‌کنند.
thuringen park

دانشگاه تورینگن

در ایالت تورینگن در صورتی که 4 ترم از زمان تعیین شده برای اتمام دوره تحصیلی گذشته باشد، دانشجویان موظف به پرداخت 500 یورو در هر ترم هستند. چنانچه دانشجویان دوران تحصیل خود را در زمان تعیین شده به پایان رسانند، از پرداخت شهریه معاف خواهند شد. از جمله دانشگاه های پرطرفدار این ایالت میتوان به دانشگاه "فریدریش شیلرینا" که به اختصار ینا نامیده میشود اشاره کرد.
دانشگاهی تحقیقاتی و عمومی در شهر ینا ایالت تورینگن که در سال 1558 میلادی بنیان گذاری شده است. تا کنون شش دانشجو از از دانشگاه ینا برنده ی جایزه ی نوبل شده اند. این دانشگاه نام شاعر آلمانی، فردریش شیلر را بر خود دارد که از مدرسان آن بود.تنوع رشته ها و از همه مهمتر رایگان بودن تحصیل، از جمله عواملی است که بیش از 21 هزار دانشجوی آلمانی و خارجی را به این دانشگاه مجذوب کرده است.
از دیگر دانشگاه های محبوب میتوان به دانشگاه دولتی در شهر کوچک 25000 نفره ایلمناو در دامنه شمالی جنگل تورینگن اشاره کرد. دانشگاه صنعتی ایلمناو آلمان در سال 1894 میلادی بنیان گذاری شده و دارای 5 دانشکده است. .دلیل شهرت دانشگاه ایلمناو، رشته های فنی و مهندسی است که رشته برق و مکانیک از رشته های خاص این دانشگاه محسوب می شوند. دانشگاه صنعتی ایلمناو آلمان ، تنها دانشگاه دارای عنوان «فنی» در ایالت تورینگن است.
پژوهش و آموزش در دانشگاه مهندسی ایلمناو با تکیه بر اقتصاد و علوم طبیعی متمرکز است. از دیگر امکانات دانشگاه صنعتی ایلمناو آلمان میتوان به موسسه فناوری دیجیتال رسانه ای (IDMT) که در نزدیکی دانشگاه واقع شده است, اشاره کرد. این ساختمان برای تکنولوژی پردازش صوتی، فشرده سازی رسانه ها و تیم های پردازش ویدیو ساخته شده است.
فریدریش شیلر ینا