Saarland

 
saarland-location

تاریخچه ی زارلاند

ایالت زارلاند (به آلمانی: Saarland) نامش را از رود زار (به آلمانیSaar ) می گیرد که از جنوب به شمال غربی می رسد. زارلاند از غرب و جنوب با فرانسه و از شمال و شرق با راینلاند-فالتزهم مرز است .
زاربروکن پایتخت و بزرگترین شهر ایالت است.منطقه زارلاند توسط قبایل سلتیک و میدیومتریسی بدست گرفته شد. مهمترین اثر تاریخی آنها، بقایای یک قلعه پناهندگی در اتزن هاوزن در شمال زارلاند است. در قرن 1 قبل از میلاد، امپراتوری روم این منطقه را بخشی از استان بلژیک نموده بود.
بعد از جنگ جهانی دوم اداره و حکومت زارلاند زیر نظر فرانسه بود. طبق طرح مونتی فرانسه تلاش می کرد تا کنترل اقتصادی آلمان را به دست آورد، این منابع شامل مخازن زیاد زغال سنگ و مواد معدنی ای می شدند که در مناطق سار و روهر بودند. در 27 اکتبر 1956، پیمان سار اعلام کرد که زارلاند باید مجاز به پیوستن به جمهوری فدرال آلمان شود که در تاریخ 1 ژانویه 1957 آن را انجام داد. این آخرین و مهمترین تغییر مرز بین المللی در اروپا تا سقوط کمونیسم بیش از 30 سال بعد بود. شهرهای مهم شامل:نویکیرشن و زارلوئیس می باشد .این منطقه ی صنعتی به علت داشتن ذخایر زغال سنگ و موقعیت مرزی اش بین فرانسه و آلمان از لحاظ اقتصادی ارزشمند بود.
citz view

صنعت

در گذشته ایالت زارلاند به علت داشتن معادن زغال سنگ از لحاظ اقتصادی ارزش بالایی داشت و استخراج زغال سنگ جزو شاخه ی مهمی از صنعت این منطقه بوده. با رونق اقتصادی از تعداد افرادی که در معادن کار می کردند کاسته شد و از 12 معدن اصلی فقط یکی باقی ماند. پس از زلزله ای که در سال 2008 رخ داد، ای معدن نیز تعطیل شد.
پس از بسته شدن همه ی معادن هوای زارلاند رفته رفته پاک شد و دیگر دودکش ها دود نمیکنند و بناهای وابسته به معادن تبدیل به مراکزی برای برگزاری نمایشگاه ها و مراسم فرهنگی شده اند. در پایان دهه ی 80، این ایالت به نگرش جدیدی از اقتصاد و صنعت رسید. این ایالت در بخش های مهندسی و علم مواد، انفورماتیک و هوش مصنوعی به درآمدهای بالایی رسید؛ همچنین میتوان به موسسات پژوهشی بزرگی چون مکس-پلانک و فراوین هوفر که پیوسته شعبه های جدیدی در ایالت تاسیس میکند اشاره کرد. با این وجود نرخ بیکاری در سال 2018 بالاتر از میانگین ملی بوده و به 5.8 درصد رسیده بود.
19Sept_MaxPlanck_Lead

طبیعت در زارلاند

یک سوم از مساحت این ایالت را جنگل تشکیل میدهد و سر تا سر این ایالت را عموما تپه ها تشکیل داده اند. بلندترین کوه ایالت دالبر است که ارتفاع آن به 695/4 متر می رسد. همانطور که گفته شد این ایالت نام خود را از رودخانه ی زار (به آلمانی: Saar ) گرفته است. این رودخانه به طول 246 کیلومتر در امتداد شمال شرقی فرانسه به آلمان جریان دارد. پایتخت زالاند اگرچه فقط 180،000 نفر جمعیت را در خود جای داده است اما دارای گالری های هنری و موزه های قابل توجهی هست. مرکز این شهر پر جنب و جوش و رستوران های عالی دارد. از جمله شاهکارها میتوان به معماری زیبای باروک اشاره کرد.
Saarriver

دانشگاه های زارلاند

یکی از بهترین و پرطرفدار ترین دانشگاه های کشور آلمان واقع در ایالت زارلاند در شهر زاربروکن هست.دانشگاه زارلاند آلمان (universität des saarlandes) در سال 1948 به عنوان یک دانشگاه دو زبانه آلمانی- فرانسوی در غرب رودخانه راین و پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شده است.دانشگاه زارلاند در مرز آلمان و فرانسه واقع شده است.در این دانشگاه 17300 دانشجو ،مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 18 درصد از آنها ،دانشجویان بین المللی هستند که 6 درصد از متوسط دانشجویان بین المللی در آلمان بیشتر می باشد. این دانشگاه در رشته های انفورماتیک، فناوری نانو،علوم زیستی مشهور است. یکی از ویژگی های بارز دانشگاه زارلاند این است که در مرز آلمان و فرانسه قرار دارد و یکی از معدود دانشگاه های آلمان است که کل برنامه کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر را به زبان انگلیسی تدریس میکند. رشته های اصلی این دانشگاه عبارتند از :انفورماتیک، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی.
شهرت عالی گروه "انفورماتیک" در طرح ملی تعالی دانشگاهی مورد تاکید است.
saar university