Saxony-Anhalt

 
443px-Locator_map_Saxony-Anhalt_in_Germany.svg

تاریخچه ی زاکسن - اَنهالت

(به آلمانی: Saxony-Anhalt ) ایالت زاکسن - اَنهالت در شرق آلمان واقع شده است و از شمال به ایالت براندنبورگ و از غرب به تورینگن، همچنین از جنوب به بایرن محدود است. تاریخچه این ایالت به سال ها قبل باز میگردد. زاکسن - اَنهالت در قرون وسطی دوک نشین بوده است.در سال ۱۵۲۴ میلادی، مارتین لوتر که تحصیلات پایهٔ خود را در ماگدبورگ گذرانده بود، به این شهر آمد و اصلاحات پروتستانی را اشاعه داد. اصلاحات او خیلی زود پیروان زیادی در شهر پیدا کرد. پایتخت این ایالت ماگدبورگ می باشد و بزرگترین شهر آن هال است. همچنین این ایالت دارای رودهای بزرگی است. شهرهای مهم این ایالت به ترتیب :
ویتنربرگ
هاله
و ماگدبورگ می باشد. سال ۱۹۹۰ پس از اتّحاد دو آلمان، ماگدبورگ به عنوان مرکز ایالت تازه تاسیس زاکسن - آنهالت انتخاب شد.
Saxony culture

صنعت در زاکسن - اَنهالت

کارخانه |VW Phaeton در درسدن، و بسیاری از تامین کنندگان قطعات، صنعت خودرو یکی از ستون های صنعت خودرو سازی زاکسن هستند. این ایالت از نظر انرژی خورشیدی و تکنولوژی های جدید مانند بیوتکنولوژی هم دارای اهمیت است.
همچنین اولین بخش از پارک خورشیدی «والد پولنز» در ایالت زاکسن - اَنهالت آلمان به طور رسمی افتتاح شده است. این پارک قرار است به بزرگ‌ترین نیروگاه فتوولتائیک دنیا تبدیل شود، اما این تنها، قدمی کوچک در رقابت جهانی بر سر انرژی خورشیدی به شمار می‌رود. شرکت «کو سلس» در ایالت زاکسن آنهالت آلمان، از محبوبیت خاصی برخوردار است همزمان نه تنها در اروپا، بلکه در نقاط دیگر جهان نیز بسیاری از کشورها با تمام قوا در حال بالا بردن ظرفیت تولید سلول‌های خورشیدی هستند.آلمانی‌ها رقیبان سرسختی دارند، اما در عین حال این مزیت را نیز دارند که به عنوان یک صادرکننده مهم تکنولوژی نیروگاهی شناخته می‌شوند. بر بدنه بسیاری از دستگاه‌های تولیدکننده سلول‌های خورشیدی که در چین کار می‌کنند، مهر «ساخت آلمان» خورده است.
solar energy in saony

طبیعت های زاکسن - اَنهالت

زاکسون ایالت شناخته شده ی توریست هاست. در زاکسون روهای بزرگی مثل: آلبريال اودر و نایس وجود دارد. مناطق نزدیک مرز لهستان مانند کوه های معدنی و شهرهای تاریخی مانند مایسن، فریبرز و …از مناطق مورد علاقه ی توریست ها به شمار می آید.یکی از شاخص‌ترین مکان‌های این ایالت در شهر ماگدبورگ، کلیسای جامع این شهر به نام کلیسای کاترین و موریس مقدس با ارتفاع ۱۰۴ متر است که آن را پرارتفاع‌ترین کلیسا در شرق آلمان ساخته است.
هر ساله مهمترین نمایشگاه های بین المللی خودرو و کتاب در این شهر برگزار می گردد.در مقایسه با میانگین کشور آلمان این منطقه کم بارش به شمار می آید.قلعه ی ورنیگه روده (Wernigerode) در ایالت زاکسن - اَنهالت یکی دیگر از جاذبه های گردشگری محسوب میشود. این بنا در اواخر سال 1213 میلادی احداث شده و بعد از آن در سال 1710 به دستور کنت کریستیان ارنست به سبک باروک بازسازی شده است.
saxony nature

دانشگاه های زاکسن-آنهالت

مرکز ایالت زاکسن - اَنهالت در حال حاضر دارای 2 دانشگاه اتو فون گریک تاسیس سال 1993 و دانشگاه علوم کاربردی ماگدبورگ-اشتندال است. همچنین دانشگاه صنعتی درسدن Technische Universitat Dresden که در سال 1828 تاسیس شده است یکی از قدیمی ترین دانشگاه های آلمان است. این دانشگاه در سال 2010 به عنوان یکی از ده دانشگاه بزرگ آلمان و بزرگترین دانشگاه زاکسن - اَنهالت منتخب شد. همچنین دانشگاه مارتین لوتر هاله – ویتنبرگ(Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg ) از دانشگاه‌های معتبر آلمان ست. این دانشگاه در سال 1817 میلادی از ادغام دو دانشگاه واقع در شهرهای ویتنبرگ و هاله تشکیل شده که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد . دانشگاه هاله – ویتنبرگ دانشگاهی پژوهش محور است و از جمله زمینه‌های تحقیقاتی در این دانشگاه ، می‌توان به گرایشات متنوع در حوزه زیست‌شناسی، مواد و علوم انسانی اشاره کرد. همچنین قرار است در آینده پژوهش‌های دانشگاه در بخش‌هایی نظیر پزشکی و علوم اجتماعی نیز گسترش یابد. این دانشگاه امروزه دارای حدود 20000دانشجو و 340 استاد می باشد. تقریبا 700 نفر از دانشجوبان آن بین المللی اند.
Semper Opera House in Dresden