حمل و نقل در آلمان


در آلمان برای اینکه از یک روستای کوچک هم دیدن کنید می تونید خیلی راحت از قطار، اتوبوس و شبکه حمل و نقل عمومی استفاده کنید و لازم نیست ماشین کرایه کنید یا حتی از تاکسی ها که هزینه بیشتری هم دارند استفاده کنید.
برای تردد و سفر های محلی و کشوری در آلمان ضرور نیست حتما موتور (ماشین) و جواز رانندگی داشته باشید. طریقه های مختلفی برای جابجایی و تردد وجود دارد که در این مقاله باهم میخوانیم.

استفاده از بلیط برای حمل و نقل در آلمان

اتوبوس، مترو، قطار و اشتراسه بان ها در آلمان به نام “Öffentliche Verkehrsmittel” یاد میشوند. برای استفاده از آنها، شما باید قبل از استفاده بلیط بخرید. ماشین های بلیط که در شهر ها مختلف از هم متفاوت هستند در همه ایستگاه ها موجود اند. دربیشتر اتوبوس بلیط ها توسط راننده به فروش می رسند، اما رانندگان اتوبوس گاهی اوقات واکنش نشان می دهند اگر شما بخواهید بلیط را با کارت های بانکی خریداری کنید. بنابراین، بهتر است آنرا قبل حرکت از کیوسک و یا مغازه ها ویژه بنام ( “Vorverkaufsstellen” یا “Kundenzentrum”) که با لوگوی شرکت قطار های همان شهر مزین هستند، خریداری کرد. در برخی از شهرها هم می توانید بلیط را با برنامه های اینترنتی خریداری کنید.

انواع بلیط

انواع مختلفی از بلیط ها وجود دارند که بعضی هایشان برای چند ساعت و سفرهای یک طرفه و دو طرفه، بعضی ها برای یک روز و حتی یک هفته و همچنان یک ماه قابل استفاده هستند. همچنان نوع بلیط بستگی مسافتی دارد می خواهید طی کنید. بهترین کار برای استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی در آلمان اینه که از بلیط های هفتگی یا روزانه استفاده کنید تا هزینه هاتون هم کمتر بشه. بعد از خریداری بلیط ، در بیشتر شهر ها باید به آن مهر اعتبار بزنید.این کار از طریق باکس های زرد و قرمز انجام میشه و در اتوبوس ها و تراوا ها هم فردی بلیط هارو شخصا مهر می کنه. بلیطی که مهر نخورده باشه اعتباری نداره. بلیط های ماهانه و سالانه و یا بلیط هایی که که از ماشین های اتومات با تاریخ و زمان خریداری میشوند، نیاز به مهر اعتبار ندارند.

بلیط های ارزان قیمت

برای کودکان، دانش آموزان، و دانشجویان و همچنان پناهجویان و افراد بازنشسته، میتوانند بلیط های ویژه ای را با قیمت های ارزانتر برای دسترسی بهتر به وسایل حمل و نقل عمومی خریداری کنند. این بلیط های ویژه در همه ماشین های خرید بلیط و گاها هم تنها در مغازه های مخصوص”Vorverkaufsstellen”در دسترس هستند. برای خرید این بلیط ها باید بدانید چی مدارکی لازم دارید.
fahrkarten-vbb600x443
از طریق این دستگاه میتوانید برای خود بلیط تهیه کنید
2-format43
برای مهر شدن و اعتبار بخشیدن به بلیط خود باید بلیط را زیر این دستگاه بگذارید.

انواع سیستم های حمل و نقل در آلمان


سیستم U-Bahn

واژه ی U-Bahn مخفف Untergrundbahn به معنی قطار زیرزمینی است. سیستم U-Bahn در اکثر مراکز شهری در زیر زمین هستند و هر چه به حومه شهرها نزدیک می‌شوند به سطح زمین هم نزدیک تر می‌شوند. خطوط این سیستم تنظیم شده اند نوشته شده و به طور مرتب مسافر جا به جا می کنند (در فواصل 5 تا 15 دقیقه). بهتره بدونید جابجایی از بیشترین فاصله های آلمان با هواپیما کمتر از ۲ ساعت طول میکشه اما وقتی زمان منتظر موندن در فرودگاه و وقت های تلف شده تون رو هم حساب کنید میبینید که قطار گزینه مناسب تری هست.

سیستم S-Bahn

این سیستم حمل و نقل در ترافیک مرکز شهر و حومه و شهرک های نزدیک شهرها فعالیت می‌کند. از طریق این سیستم، قطارهایی که از مرکز شهر به حومه می روند خیلی راحت وارد شهرهای بزرگتری نظیر برلین، هامبورگ، مونیخ، فرانکفورت، اشتوتگارت، کلن، دسرهلف، نورمبرگ و … می شوند.
در شهرهای بزرگ، سیستم S-Bahn شبیه سیستم مترو است. خدمات نسبتا در فواصل کوتاه انجام می شوند (هر 20 تا 30 دقیقه). قطارها پس از چندین توقف در مراکز شهر به حومه شهر می روند. خدمات این سیستم .در آخر هفته متفاوت از روزهای کاری است. به ویژه یکشنبه ها و روزهای تعطیل خیلی شلوغ است

اتوبوسرانی آلمان

اتوبوس ها معمولا برای جابجایی در شب واقعا مناسبند در واقع هزینه این اتوبوس ها نسبت به تاکسی ها در شب ارزون تره فقط سرعت پایین تری داره و مسلما به راحتی تاکسی هم نیست. هر چه شهر بزرگتر باشد تعداد خطوط اتوبوسرانی آن بیشتر است. برلین بزرگترین سیستم اتوبوسرانی را دارد و مانند سایر شهرهای بزرگ آلمان اتوبوس هایش در شب هم کار می‌کنند. سیستم های اتوبوس در آلمان با حرف H شناخته می شوند.

تراموا

تراملاین ها هم به انواعی از اتوبوس ها که معمولا سریع تر هستند گفته میشه که خطوط مشخصی دارند و برای همین هم روی مسیر مشخص خودشون حرکت می کنند. علاوه بر این باید بدونید که شهر های بزرگ آلمان منطقه ها یا به عبارتی Zone های مختلفی دارند که هزینه کرایه ها هم در آن ها متفاوت است. معمولا هر شهر ۳ منطقه دارد که بیشتر جاذبه ها در ۲ منطقه اول هستند و فرودگاه ها معمولا در منطقه های دور تر از شهر هستند.اکثر شهرها به ویژه شهرهای شرقی نوعی سیستم حمل و نقل روی زمینی دارند. این سیستم در مرکز شهرهای بزرگ حتی به زیر زمین هم می رود تا از ترافیک و قسمت های پرجمعیت دور بماند.

اگر بلیط نداشته باشم چی اتفاقی رخ میدهد؟

در همه بخش های وسایل همه حمل و نقل عمومی کنترل کننده های بلیط موجود میباشند.برخی از آنها با لباس یونیفرم و برخی از آنها مانند مسافر های دیگر لباس عادی می پوشند.
بنابراین اگر شما با آنها روبرو می شوید، آنها باید ابتدا ثابت کنند که اجازه کنترل شما را دارند، و بعدا به شما خواهند گفت : «Fahrscheinkontrolleیا Fahrscheine».
.اگر بلیط با اعتبار نداشته باشید، آنها نام و آدرس شما را میخواهند، تا به شما یک قبض پرداخت جریمه بفرستند و مقدار این جریمه در شهرهای مختلف متفاوت بوده که اغلب بین ۴۰ تا ۸۰ یورو است